Håndverk og festival

Design og håndverk, kunst, stil- og kulturhistorie stod i fokus når Kulturringens lærlinger reiste til Budapest

Den 27. festivalen for folkekunst ble arrangert med over 800 utstillere, viste tradisjonelt håndverk på Buda Royal Palace og var en flott ramme rundt festivalen. Årets gjestehåndverkere kom fra Kirgisitan i Sentral-Asia.

Som et ledd i Kulturringens tverrfagelige opplæring for lærlingene i ulike håndverksfag, er stil- og kulturhistorie et av hovedtemaene, og vi kunne ikke ha funnet en bedre ramme for opplæringen.

Budapest er en by med mye spennende historie. Som et land med grenser til ulike land i alle retninger, har Ungarn blitt invadert opp gjennom hele historien og  blitt influert av forskjellige levesett, religioner og stilarter. I dag kan vi finne minner fra romertiden, stor innfytelse fra det tyrkiske osmanske riket og Habsburgertidens (Østerisk union) rike handels- og borgertilværelse. Vi finner jødedistriktet hvor det var gettoer under 2.verdenskrig, rester fra kommunisttilværelse etter krigen og fra gjennoppbyggingen i de siste 20 årene som fri republikk.

Ungarn har sterke tradisjoner i folkekunsten, og dette gjenspeiler seg i folkedrakter, dans, musikk og ikke minst håndverk med gamle og tradisjoner. Ungarerene har vært flinke til å ta vare på, og derfor er bl.a. håndverksteknikker som er i ferd med å dø ut i vår kultur fremdeles levende i Ungarn. Vi kan vise til blåtrykk som er endel av deres levende tradisjon, men som ikke lenger blir laget i Norge.

Kulturringen hadde forberedt seg godt til turen, og det var spente lærlinger som satte seg på flyet til Budapest. Det var varslet høye temperaturer, og med lette klær, solbriller og vannflasker var vi klare til å innta håndverksfestivalen.

 

Møbeltapetsererlærlingene Marie, Henriette og Monica.
Møbeltapetsererlærlingene Marie, Henriette og Monica i startgropa på festivalen.

IMG_2041C

Hovslagerlærlinger Karianne og Morten, salmakerlærling Karina er overveldet over hva de finner

IMG_2047C

Skomakeren på sin manuelle pfaff symaskin syr i de lekreste skinnkvaliteter

IMG_2052-C

Områdets eneste minibank, kjøpelysten av håndverksprodukter var stor. Håndverkerene har ikke moms på sine produkter og siden kostnadene ikke heller er store, er prisene på håndverksprodukter lave.

IMG_2066-C

Filting er en urgammel håndverksteknikk som nomadene brukte til sine telt. Teknikken har blitt tatt opp igjen senere år, og her kan Henriette se hvordan teltet er bygget opp for å fungere i ørkenen

IMG_2061-C

Obligatorisk gruppebilde med Kulturringens flotte lærlinger. Fra venstre 1.rad – Gudmundur Nordbud og Michael Grøstad-Torjusen – begge trebåtbyggerlærlinger, hovslager Petter Fargam. Stående fra venstre – Monica Nilsson og Marie Erikesen – begge møbeltapetsererlærlinger, Morten Felin – hovslagerlærling, Finn Berg – møbeltapetsererlærling, Karina Dale – hestesalmakerlæring, Per Bruun – industrimekanikerlærling, Karianne Hilland – hovslagerlærling, Martin Nylund – smedlærling, Henriette Grøndahl – møbeltapetsererlærling, Inge Hasselberg – leder av Kulturringens Faglige råd, Anny Strand – bunadtilvirkerlærling.

IMG_2109-C

Etter en spennende ettermiddag og sen kveld på festivalen, var det tidlig opp neste morgen for å se Budapest med båttur på Donau, i retning Szentendre for nye opplevelser

IMG_2126-C

Det var godt å få litt luft og vind i håret mens gradestokken steg mot de 40. Kulturringens leder Unni blir godt tatt vare på av hovslager Petter og hans lærling Karianne

IMG_2132-C

Per som til daglig jobber med damplokomotiv på Tertitten – Urskog Hølandsbanen

IMG_2131-C

Anny har store forventninger, spesielt til å kunne studere kunsten med kniplinger og nuppereller som fremdeles er et levende håndverk i Ungarn.

IMG_2129-C

Kulturringens konsulent og «mamma» Anne sørger alltid for at alle lærlingene har det bra og ser ut til å kose seg selv sammen med dem.

IMG_2138-C

Etter 2 timers avslappende og behagelige sightseeng på Donau, ankommer vi Szentendre,  som på slutten av 1800-tallet ble til en en kunstner- og håndverkskoloni. I dag har turistene innvadert byen, men det finnes fremdeles mange spennende atelieer, gallerier og museer.

IMG_2141-C

Michael og Gudmundur inntar hvilestilling, mens for tiden «handikappede» Martin tar en hvil hengende på krykka.

IMG_2143-C

Szentendre er en bitte liten by, men har hele 7 forskjellige kirker i sentrum, deriblandt en flott barokk-kirke. Med pittoreske smug, gater og bebyggelse er byen en opplevelse og et besøk verdt.

IMG_2145-C IMG_2147-C

Keramikk er et utbredt håndverk i Ungarn, og dekorasjonene gjenspeiler seg i den transylvanske folklorestilen som er særegen i landet.

IMG_2152-C

IMG_2158-C

IMG_2173-C

Andre håndverk er knivbladsmiing, da med skaft i tre eller ben. Flott og ekte er «signaturen» til håndverkeren, slike ekte «reklameskilt» vil vi se hjemme i Norge.

IMG_2176-C

Szentendre var før den ble til en kunstnerkoloni et viktig handelspunkt for Habsburgerene, og her bodde det rike kjøpmenn og handelsfolk. Byen har også litt middelhavspreg etter tiden under osmansk herredømme.

IMG_2191-C

Inge og Gudmundur nyter å sitte under parasollen på Cafe Christine. Resauranten var googlet på nettet, og  maten som var forhåndsbestilt svarte til forventningene.

IMG_2124-C

Tilbake til Budapest ser vi her Mathiaskirken og Fiskerbastionen i bakgrunnen.

IMG_2194-C

Parlamentet i Budapest er bygget i nygotisk stil og er vel det mest iøyenfallende arkitektoniske bygningen i Budapest og ligger ved Donaus bredde. Det ble bygget i en tidsperiode  i 1885 – 1904. Parlamentet har 691 rom, er 260 meter bred og 96 m høy. Innvedig er det blitt brukt 40 kg med 22 karat gull til dekorering. Arkitekten var Steindl og bygget har mange likheter med det engelske parlamentet. Vi nøyde oss med å beundre parlamentet fra elvesiden, da bygningens innhold er en egen studie for seg.

IMG_2133-C

Praktfulle Annakirken fra 1740 -1762, har det flotteste barokkinteriøret fra Budapests storhetstid under Habsburgernes styre.

IMG_2202-C

På vei opp til festivalen med en velfortjent pust og drikke i bakken…..

IMG_2210-C

Smilende lærlinger etter å ha klatret opp til Fiskerbastionen som ble bygget av fiskerlauget som skulle besytte byen fra dette stedet for 100 år siden. I lys ny linskjorte og shorts kjøpt på festivalen, ser vi Olav Kristoffersen – smedlærling i midten. Det var flere av gutta som investerte i hvite linskjorter; de oppdaget linens egenskap som er høyest svetteabsoberende og kjølende, spesielt her i over 40+grader.

IMG_2226-C

Festivalen har tilholdsted på Slottet i Buda, som ligger på en høyde og har fantastisk utsikt over Pest. Alt friområde, borggård og adkomstveier blir tatt i bruk av de over 800 bodene med håndverkere som viste forskjellig håndverk og teknikker. Vi fikk også se elever ved skoler som ble opplært i forskjellige typer håndverk. De har ikke det samme skolesystemet som oss, og får ikke fagbrev. Etter skolen kan de få opplæring i bedrift, men det er heller ikke her en formell opplæring  som gir tilsvarende fag- eller svennebrev som vi har.

IMG_2418-C

IMG_2230-C

Karina er imponert over alle de salmakerprodukter som forskjellige håndverkere solgte på messen. Kvaliteten og utførelsen av håndverksproduktet var på topp.

IMG_2237-C

For hestejenter som Karianne og Karina var det nok å studere. Ungarn har stor tradisjon når det gjelder hester, både i landbruk og som endel av folkloren.

IMG_2241-C

Ungarsk mat er tradisjonelt mye mat, og paprikaen er endel av krydringen. Samlingspunkt over måltidene ble foruten god mat, også deling av dagens opplevelser.

IMG_2245-C

For å unngå det samme heteslaget som oppsto året før, investerte Anne i en matchende hatt, sydd av flotte bånd.

IMG_2249-C

Kurvflettere har en god tradisjon i Ungarn, og vi ble imponert over både fletteteknikken og hurigheten de la i arbeidet med kurvene. Med forholdsvis lave priser og konkurranse på importerte kurver, er de nødt til å holde produktiviteten oppe. Her har vi nok noe å lære.

IMG_2295-C

Tidlig neste morgen mens vi ennå kunne finne skyggefulle gater, var det tid for omvisning. Unni hadde bestilt lokal guide, og fått tilrettelagt en guidet tur for å bli innviet i Budapest gjemte perler.

Art Noueau stilen på begynnelsen av 1900 tallet ble sterkt influert fra kunstnerene i Wien, da Ungarn på denne tiden var i union med Østerrike. Kunstnere og arkitekter tok stilen med seg hjem til Ungarn, skapte sin egen transylvanske stil baserte på den tradisjonelle folklorekunsten, som med sin særegne fargebruke var utbredt i landet. Kunstneren Lajos fikk utfolde seg, og i dag kan vi finne mange av hans arbeider i Budapest, som her på det ekslusive hotellet Gresham Palace, som vi var så heldige å komme inn for å se på de fantastiske arbeidene.

IMG_2262-C

IMG_2264-C

IMG_2270-C

IMG_2276C

Vi følte oss litt kongelige, der dørvaktene holdt døra i stram giv akt.

IMG_2286-C

I Ungarn skulle stat og kirke ha like mye makt, og som tegn på dette ble Parlamentet og hovedkirken St. Stephanbasilikaen bygget like høye.  Basilikaen er ble påbegynt i 1868, kolapset og måtte bygges opp. Den er bygget i nyrenessanse-stil og kan romme 8500 personer. Ungarns største klokke i tårnet veier 9,5 tonn.

IMG_2300-C

De fleste minner etter kommunisttiden har blitt fjernet etter at Ungarn ble republikk og dette er det eneste minnesmerke som står igjen.

IMG_2312-C

På vår vandring fikk vi se mye arkitektur i den særegne Ungarske Art Nouveau stilen, og dette er vel den flotteste og mest gjennomførte bygningen i Pest – tegnet av den berømte arkitekten Lechner. Han ble omtalt som Ungarns svar på spanske Gaudi og hans bygninger ble rikelig dekorert med keramikk fra den berømte ungarske fabrikken Zsolnay. Den Ungarske stilen fikk navnet Szecessciò.

IMG_2318-C

Bedo House er i dag et privat museum på 3 etasjer, bygget av arkitekt Emil Vidor i 1903 og bodde selv der. Han ble inspirert av en belgisk arkitekt, Horta og kombinerte belgisk med ungarske elementer i Art Nouveau. Her er det møbler og interiør med forskjellige influeringer i Atr Nouveau stilen. I første etasje er det en kafe som er møblert i samme stilen.

IMG_2337-C

I lampen her vises det som er typisk for Ungarsk Art Nouveau, inspirert av folklore og fargebruk.

IMG_2325-C

Fotografen Unni inspiserer gjenstander som keramikk, metallarbeider og serviser som viser den typiske stilen som vi fremdeles kan se i dagens ungarske folklore.

IMG_2363-C

Konseptbutikk med verksted for kunsttrykk i papirform og på tekstil vekket også interesse. Som utøvende håndverker i Norge, er det flott å se og bli inspirert av andre håndverkere og kunstnere, her Olav.

IMG_2365-C

Inge og Marie har blitt inspirert og fått mange nye inntrykk i løpet av formiddagens vandring i kunst og kultur.

IMG_2366-C

Vandringen i jødekvartalene der gettoen lå under siste krigen, gav tid for ettertanke, og selv Per og Gusmundur i sine nyerværvelser på hodet ble «slått ut» av heten.

IMG_2373-C

Svalende i lobbyen på Hotel Sofitel Chain Bridge, «vårt» luksushotel i hjertet av Budapest som Unni hadde fikset til økonomipris. Det var deilig å bo og sove godt den lille tiden vi tilbragte inne. En avkjølende dukkert i hotellets svømmebasseng mellom det stramme programmet var heller  å forakte.

IMG_2374-C

Karina, Henriette og Marie startklar til neste økt.

IMG_2380-C

Kulturringen går under jorda. På vei til det største av Budapests terminalbad tar vi Europas eldste undergrunn som ble åpnet i 1896 og står på UNESCO`s liste over verdens kulturarv.

IMG_2382-C

Anny, Finn, Martin og Michael skrangler i vei, dette må vel være et levende museum

IMG_2385-C

Széchenyi-badet er Budapest og Europas største terminalbad med minerale kilder. Det ble åpnet i 1881 og ble så populært at det måtte bygges ut og stod ferdig i 1927 i nybarokk stil og interiør. Badet har 18 basseng, hvorav 15 har naturlige kilder.

IMG_2393-C

Kaldere i vann enn i lufta. Minerallukt og varme fra kildene var uansett meget beghagelig i den eller så varme lufta. Dagen hadde heldigvis noen svalende skyer. Lærlinger og ledere lekte seg i de flotte nybarokke omgivelsene, og stilhistorien skled inn under topplokket helt naturlig.

IMG_2420-C

Siste kvelden ble avsluttet med middag i flotte omgivelser i palassområdet. Siden det var siste festivaldag ble det spurting rundt til markedsbodene for å få med seg siste innkjøp av håndverksprodukter hjem. Siden det var en nasjonal feriedag, ble kvelden avsluttet på Fiskerbastionen ved siden av Mathiaskirken, som er det beste utsiktspunktet over Budapest , hvor det ble beskuet det mest fantastiske fyrverkeriet som ble fyrt opp fra lastebåter som fløt på Donau.

IMG_2421C

Siden fotografen ble henvist til å betale regningen på avslutningsmiddagen, kom jeg forsent til å få med meg bilder fra det fantastiske fyrverkeriet (fikk oppleve det i fjor). Men lærlingene ble blendet, under ser vi Karina, Per Marie, Karianne, Monica og Petter smiler fornøyd med den flotte avslutningen vi fikk i Budapest.

IMG_2422-C

IMG_2430-C

Matthiaskirken, den mest velkjente katolske kirken i Budapest ble først bygget på 1000-tallet, ble etterhvert bygget på i forskjellige tidsepoker på 13-1500 tallet. Den fikk sin nåværende form i nygotisk stil i 1896. Legg merke til det flotte taket som er i keramikkfliser, noe som vi ser på flere bygninger i Budapest og er den særegne Art Deco-stilen i Ungarn.

IMG_2436-C

I nymåne og med flott lyssetting holdt festivaldeltagerene ut til kl. 23 hver kveld. En flottere opplevelse og ramme rundt på Buda-slottet kunne festivalen ikke fått.

Buda-slottet er opprinnelig en middelalderborg fra slutten av 1500-tallet. Gjennom stadige ombygginger ble den brukt som slott for kong Matthias Corvinus. Etter det 150 år lange tyrkiske osmanske herredømme, forfalt slottet og hele borgerkvarteret. Under den østeriske unionen ble slottet gjenoppført i barokk stil, også borgerkvarteret ble gjenreist og ble bosted for rike kjøpmenn. Under revolusjonen i 1848 brant slottet, men ble gjenreist og stod ferdig i 1903 i nybarokk stil. Slottet ble nok en gang lagt i ruiner under 2.verdenskrig og ble bygget opp senere slik det fremstår i dag.

IMG_2100-C

Siste blikk mot Buda-slottet og Fiskermanns-bastionen fra enden på Chain Bridge – som var den første broen som ble bygget og bandt Buda og Pest til hverandre i 1849.

IMG_2096-C

Opplevelsene har stått i kø og inntrykkene har vært mange. En ting som er sikkert er at Budapest-turen for Kulturringens lærlinger har bydd på et  stort mangfold – kunst, stil- og kuturhistorie. Sist, men ikke minst – få lov til å oppleve håndverkskulturer og se at det nytter –

den håndbårne kunnskapen lever videre – det er framtid for håndverk

Tekst og foto: Kulturringen v. Unni Kjus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *